Wewnętrzny system zarządzania jakością i bezpieczeństwem
POLITYKA BEZPIECZEŃSTWA PACJENTA
Przyjęcia i stosowanie poniższych zasad w Polityce Bezpieczeństwa Pacjenta ma na celu zapewnienie bezpiecznych standardów opieki oraz minimalizację ryzyka wystąpienia zdarzeń niepożądanych w naszej placówce. Dbamy o bezpieczeństwo, komfort i dobrostan pacjentów, jak również o profesjonalizm i odpowiedzialność personelu.
Polityka dotyczy wszystkich pracowników placówki, w tym personelu medycznego, administracyjnego oraz pomocniczego. Zasady obowiązują na terenie hospicjum oraz zakładów opieki długoterminowej funkcjonujących w ramach placówki.
Kierownictwo, promując kulturę jakości i bezpieczeństwa pacjenta oraz personelu wprowadza, a wszyscy pracownicy zobowiązani są do stosowania niniejszych zasad, określających sposób postępowania, prowadzący do zapobiegania wystąpienia zdarzeń niepożądanych.
W Samodzielnym Publicznym Zespole Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie:
- Promuje się bezpieczeństwo pacjenta i personelu jako najwyższy priorytet;
- Stwarza się warunki do kształtowania kultury jakości, która zapewnia:
- swobodę zgłaszania zdarzeń niepożądanych, bez obawy o represje, -
- swobodną komunikację między personelem medycznym oraz aktywne zaangażowanie w doskonalenie procesów,
- współdziałanie, a nie współzawodnictwo personelu medycznego.
- Regularnie szkoli się personel w zakresie jakości i bezpieczeństwa pacjenta, w tym w szczególności w zakresie identyfikacji, zgłaszania i zapobiegania zdarzeniom niepożądanym;
- Stosuje się system zarządzania ryzykiem, który obejmuje identyfikację, ocenę, kontrolę i monitorowanie ryzyk związanych z opieką zdrowotną;
- Wszystkie działania związane z opieką nad pacjentami są realizowane zgodnie ze standardowymi procedurami, które są regularnie przeglądane i aktualizowane, aby odzwierciedlać najnowsze wytyczne i najlepsze praktyki;
- Tworzy się plany opieki dla każdego pacjenta, uwzględniającego jego stan zdrowia, potrzeby i preferencje;
- Uwzględniania się potrzeby psychologiczne i duchowe dla pacjentów oraz, zapewniając wsparcie specjalistyczne;
- Funkcjonują interdyscyplinarne zespoły terapeutyczne w celu kompleksowej opieki nad pacjentem;
- Zapewnia się odpowiednie standardy higieny w celu zapobiegania zakażeniom i innym zdarzeniom niepożądanym spowodowanym niewłaściwym stanem sanitarno-epidemiologicznym;
- Zapewnia się dbałość o prawidłowe gospodarowanie produktami leczniczymi celem uniknięcia ich niewłaściwego użycia;
- Wykorzystuje się wyłącznie sprawny i nadzorowany sprzęt i urządzania, celem zminimalizowania ryzyka błędów;
- Przestrzega się wymagań prawnych oraz standardów jakości wdrożonych w podmiocie.
Polityka Bezpieczeństwa Pacjenta ma na celu stworzenie środowiska, w którym Pacjenci mogą czuć się bezpieczni,
a personel medyczny działa w sposób efektywny i zgodny z wdrożonymi standardami jakości.
W załączniku znajduje się Polityka Bezpieczeństwa Pacjenta podpisany przez Dyrektora SPZZOD wraz z zarządzeniem.